Selecteer een pagina
B.O.1 column Woningbouw en OV 13-10-2020

Laatste nieuws

Hier het laatste nieuws

k

Verkiezingsprogramma

Hier staan wij voor

Contact

Neem contact met ons op

Woningbouw en OV..kip-ei-verhaal!

Zuid Holland moet de komende 20 jaar ca. 250.000  nieuwe woningen bouwen. Daar schrik je behoorlijk….zo blijft er geen grassprietje groen meer over in de provincie! Ook Ridderkerk zal bij moeten dragen. 

Ruimte voor een grote nieuwe woonwijk hadden we alleen nog in de polder Nieuw Reijerwaard. Helaas hadden… want door de versnipperde bouw van bedrijven over het gehele gebied zal dat lastig worden. Dit college had daar anders op kunnen sturen. Een aantal jaren geleden heb ik hierover met de provincie gesproken en ook zij waren enthousiast over woningbouw daar. Zij zouden dan de tram vanaf Lombardije door trekken zodat er ook goed OV zou zijn. Door dit college/coalitie zijn die plannen de nek om gedraaid. We weten allemaal inmiddels waarom … ‘pluche’ is erg aantrekkelijk.

Nieuw Reijerwaard komt niet vol met bedrijven want vrachtwagens draaien al direct op de A15/A16 de file in, ook met een nieuwe kruispunt, maar woningbouw wordt hier inmiddels ook erg lastig.  

We kunnen met door een andere bril naar kijken naar woningbouw voor Ridderkerk, maar dan in het centrum. Daar zouden we aan verdichting van de woningbouw kunnen doen zonder direct hoge hoogbouw te realiseren.  Zo Amsterdam en Utrecht zijn ook zo begonnen en wij hebben dat nu in het Centrum bij het gemeentehuis. Helaas zijn de woningen net daarbuiten zoals op het terrein van de Kuijperschool gewone laagbouw, evenals veel woningen in het Centrum waar recent gerenoveerd is. Wat hier interessant zou zijn is de mogelijkheid om te bouwen voor ouderen, gezinnen en jongeren door elkaar heen. Gezinnen beneden, ouderen daar boven en jongeren op de bovenste verdieping. Als je dat kan realiseren kan je ook inzetten op echt goed openbaar vervoer, hetgeen de behoefte aan een auto vermindert waardoor je weer minder parkeerplekken op straat hoeft te realiseren waardoor je die ruimte voor groen kan benutten. Met meer bewoners op een relatief kleine oppervlakte is het ook interessant om je openbaar vervoer op een goede manier uit te breiden. Het ‘kip-ei’ verhaal en een goede stap richting  duurzaamheid.  

De huidige plannen voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer vragen véél asfalt, heel veel geld maar of er passagiers komen weten we niet. OV-bedrijven kijken daar scherp naar. Er wordt niet op slimme wijze gebouwd in Ridderkerk. Het zou sieren nu als gemeente deze handschoen op te pakken en niet alles uit handen geven aan project ontwikkelaars. Neem de regie, kijk bijvoorbeeld of dit een mooie uitdaging zou zijn voor de Ridderhof II waar nu zoveel winkels leeg staan, en neem dit idee mee bij een nieuwe invulling van de PC Hooftstraat. En zorg dan gelijk voor starters woningen.

Dit én goed OV in Ridderkerk, wie kijkt daar niet naar uit!

Petra van Nes-de Man, Burger op 1