Selecteer een pagina
B.O.1 column mobiliteit Petra def. (1)18-05-2020

Laatste nieuws

Hier het laatste nieuws

k

Verkiezingsprogramma

Hier staan wij voor

Contact

Neem contact met ons op

hoe duur mag ‘verbeterde’ mobiliteit zijn ….

BURGER OP 1 heeft al meer geschreven over mobiliteit in Ridderkerk en had deze maand graag met u hierover in gesprek gegaan. In juni/ juli zou het Mobiliteitsplan op de raadsagenda staan evenals de HOV(hoogwaardig openbaar vervoer)  variantenstudie en de Centrumvisie. 

BURGER OP 1 heeft aangegeven deze onderwerpen door te willen schuiven naar september, hopelijk lukt dat!  Deze plannen kosten vele miljoenen gemeenschapsgeld, u heeft hierover in de kranten kunnen lezen. Hierover met u van gedachte wisselen kan niet als deze punten in ‘de beperkingen van deze periode’ vóór de zomer in de raad komen. 

Het Mobiliteitsplan-fase-1 zou ons al €10 á €15 miljoen gaan kosten! Dit o.a. voor een vrije busbaan op de Vlietlaan en om van rotondes weer kruispunten te maken.

In fase-2 gaat dit naar €23 tot €28 miljoen voor vrije busbanen op de Burgemeester de Zeeuwstraat, de Populierenlaan en verbreding  viaduct Populierenlaan, ten koste van groen en vrije fiets- en wandelpaden. U zóu voor dat geld twee minuten sneller bij Zuid-Plein aankomen.  De Rotterdamseweg laat zien hoe zo’n drie-baans weg er uitziet. 

Als deze drie-baans ader van asfalt zich door onze gemeente slingert en het viaduct over, komt deze uit op de twee-baans Verbindingsweg. Onlangs geheel vernieuwd….twee banen breed. Dat wordt  invoegen op een weg waar in de toekomst (als het tegen zit!) véél vrachtwagens rijden. Slimme verkeerslichten moeten de bus voorrang geven maar… file is file. Deze weg komt uit op het (nog te vernieuwen) kruispunt de IJsselmondse Knoop, bij vd Valk. Ook hier is géén ruimte voor een vrije busbaan waardoor de snelle, dure HOV-bus aan moet sluiten (veelal) in de file om zo via de A15 naar Zuid-Plein te rijden. De HOV-bus Kralingsezoom maakt maar gedeeltelijk gebruik van deze dure route. 

In de Centrum visie is verplaatsing van verzamelpunt van de bussen (Schoutstraat) naar de Vondellaan opgenomen. Komt u met de bus voor het winkelcentrum van Ridderkerk,  moet u vanaf de Vondellaan lopen. 

Wij bekijken deze plannen integraal en behandelen ze zo in de raad, maar ná inspraak van u. In de voorstellen staat dat  voldoende inspraak vooraf is geweest….maar heeft u daaruit begrepen dat we een drie-baans-weg door Ridderkerk krijgen…. voor vele miljoenen…. voor een bus die vanaf Rijsoord de file in gaat, voor in theorie 2 minuten tijdwinst?

De Corona crisis, waar we nu in zitten, geeft weinig zicht op de financiële situatie zowel van de gemeente, inwoners, ondernemers en verenigingen. Grote, dure plannen zullen goed zijn voor de economie maar zijn ze dat nog steeds voor Ridderkerk. 

Hierover willen wij graag met u praten, zodra dit weer kan. Dan is er nog steeds tijd genoeg om  te bepalen hoe we met deze plannen omgaan in een wellicht veranderde tijd.  

Petra van Nes-de Man BURGER OP 1