Selecteer een pagina
Gespreksnotitie voortgang HOV cluster 2 t/m 5 en Erasmuslaan 

Laatste nieuws

Hier het laatste nieuws

Verkiezingsprogramma

Hier staan wij voor

Onze kandidatenlijst

Neem contact met ons op

Geagendeerd door Petra van Nes-de Man, Burger op 1; Arianne Ripmeester, PvdA voor de commissievergadering Samen Wonen 04-09-2025

Aanleiding: De wegaanpassingen voor cluster 1 HOV  (Hoogwaardig Openbaar Vervoer/R-net bus) aan de Burgemeester de Zeeuwstraat en Populierenlaan zijn groot, veel duur (ruim 3 miljoen) en zijn ten koste gegaan van veel volwassen bomen. Dit plan is nooit in de raad behandeld, wij hebben alleen ingestemd met budget. De impact van de maatregelen zijn groot en de noodzaak dit zo aan te pakken is ons, maar ook bewoners, niet duidelijk. Dit zijn géén eisen die HOV aan de weg stelt om R-net bussen te laten rijden. De Populierenlaan wordt hierdoor, vanaf de Verbindingsweg, alleen maar meer racebaan en dus gevaarlijk! 

Daarom willen wel de plannen voor cluster 2 t/m 5 wel vooraf in de commissie en/of raad bespreken. Ook willen we graag met de commissie van gedachten wisselen over de buslijnen en hoe de bereikbaarheid gewaarborgd blijft voor onze inwoners. Petra stelt de HOV vragen.

Dit geld ook voor de herinrichting van de Erasmuslaan, daarvoor zijn al tal van plannen gemaakt en ook deze worden niet in de raad behandeld. Arianne stelt de Erasmuslaan vragen. 

De gemeenteraad wordt hierover NIET actief geïnformeerd, zelfs niet na hierom gevraagd te hebben in een raadsvergadering. Wethouder Overheid verwees ons naar bewonersbijeenkomsten. 

In onze controlerende taak willen wij plannen die grote impact hebben op de leefomgeving en veel geld kosten graag wel in de raad bespreken en er over besluiten. 

Doel bespreking beraad

  1. Duidelijkheid krijgen van het college over de plannen (inhoudelijk) en een planning hiervan.
  2. Duidelijkheid krijgen van het college waarom wij op deze voor ons bewerkelijke manier informatie tot ons moeten krijgen om er het gesprek over kunnen voeren met raad en college.
  3. Een reactie van de andere fracties op de handelswijze én op de plannen inhoudelijk.
  4. Indien nodig uitleg of afstemming over het vervolgtraject.

Vragen aan het college, antwoorden cursief 

  1. Kan de presentatie zoals getoond in de wijk Oost als bijlage bij onze gespreksnotitie gedeeld worden met de raad en op de site van de gemeente worden geplaatst? Deze is na nogmaals aan de griffie vragen deze toe te sturen met ons gedeeld. 
  2. Welke eisen stelt R-net aan de inrichting van de weg en de haltes?  Goede wachtruimten, (overdekte)fietsenstallingen en digi- informatie borden. 
  3.  Hoe verloopt het proces van participatie naar bewoners over cluster 2 t/m 5 en waarom voor deze vorm is gekozen? Informeren en kleine aanvullingen meenemen. Het tracé is al in 2019/2020 in de raad vastgesteld, dat ligt vast. 
  4. Welke aanpassingen aan de wegen zijn gepland voor het HOV cluster 2 t/m 5? De rotonde Zeeuwstraat-Geerlaan wordt opnieuw geasfalteerd en iets aangepast en de halte bij de Sporthal Drievliet moet nog ontworpen worden. 
  5. Welke haltes worden aangepast en/of verplaatst of vervallen? zie het kaartje in de presentatie zoals getoond in wijk West, juni dit jaar

6. Hoe gaan de nieuwe buslijnen lopen, welke lijnen worden dit en hoe frequent gaan ze rijden? Lijn 146 (R-net) 6 x per uur in de spits, verder 3 of x  keer per uur. 

7. Liggen er onderzoeken ten grondslag aan de plannen, over het aantal passagiers per halte in de huidige/oude situatie? Nee, er zijn tellingen van 2018 maar dat is te oud. 

8. Is een centrumhalte Vlietlaat, Donkerslootweg, Vondellaan nog steeds het uitgangspunt? Ja dat blijft de ‘Centrumhalte’. 

9. Blijft een bus rijden door Drievliet en door ’t Zand vergelijkbaar met de huidige bus 146? Ja, de bus 144.

10. Worden de ‘knooppunten’ waar uitwisseling plaats kan vinden tussen HOV/R-net  en RET besproken met RET zodat dit aansluit? Aansluitingen bij Zuid-Plein worden bekeken, verder binnen Ridderkerk niet. 

11. Komen aan het traject Verbindingsweg aanpassingen t.b.v. tijdwinst van de R-net-bus? Nee, alleen de verkeerslichten worden anders ingeregeld.

12. Hoe zien de plannen en de planning van de renovatie van de Erasmuslaan er uit, is hiervan een tekening/presentatie te delen met de raad, als bijlage bij deze gespreksnotitie? De Erasmuslaanplannen liggen stil, eerst moet besloten worden (college) of deze GOW 30 km of 50 km moet worden, dat is van invloed op de inrichting. 

Omschrijving en achtergrondinformatie

Aanpassingen aan diverse wegen, zowel t.b.v. HOV als de herinrichting van de Erasmuslaan roepen veel vragen op waarover wij niet actief geïnformeerd worden. Het uitvoeringsplan van cluster 1 HOV zagen wij ‘bij toeval’ langskomen. Ook daarover hebben wij in 2024 een gespreksnotitie gemaakt. De meeste plannen zijn niet of niet gemakkelijk op de website van de gemeente terug te vinden.

Deze plannen hebben veel impact op de leefomgeving en kosten veel geld en de herinrichting van de Erasmuslaan loopt al jaren. Voor deze plannen worden wij als raad verwezen naar informatieavonden voor bewoners. Wanneer en waar deze zijn moeten wij ook meestal uit de krant vernemen, soms ook alleen als verslag achteraf als deze heeft plaatsgevonden. 

Over beide plannen is veel onrust onder bewoners omdat dit grote impact heeft, ook dit is voor ons aanleiding om deze gespreksnotitie te maken, de onderwerpen bespreekbaar te maken en indien daartoe aanleiding is deze plannen op de raadsagenda te plaatsen.