Selecteer een pagina
HOV in Ridderkerk, verdiepingsstudie raad 25-11-2021 

Laatste nieuws

Hier het laatste nieuws

Verkiezingsprogramma

Hier staan wij voor

Onze kandidatenlijst

Neem contact met ons op

HOV staat voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer en in Ridderkerk wil men dit realiseren m.b.v. een R-net bus. R-net is van de RET en dat staat voor: betrouwbaar, frequent en comfortabel openbaar vervoer in de Randstad. Overstappen gaat makkelijk en snel op de R-net knooppunten op bus, tram, metro en/of trein met het R-net logo. De R-net bus rijdt in principe minimaal 6 x per uur. Elke halte heeft stallingsmogelijkheden voor 50 fietsen bij de haltekommen. 

De bus zal de meeste haltes op de weg hebben en dus niet in een vrije ‘haltekom’, de bus heeft voorrang op auto’s maar NIET op langzaam verkeer of overstekende voetgangers of fietsers. De diameter van rotondes worden vergroot wat als bijwerking heeft dat ze ook aantrekkelijker worden voor vrachtwagens en de bus krijgt een ‘buspasseerstrook’ die ca 60 meter voor de rotonde begint (aparte asfaltstrook dus)   

Dit is in drie fasen opgedeeld.

Fase 1: kosten € 9,5 miljoen, €7,4 miljoen kosten MRDH en €2,1`miljoen kosten Ridderkerk. 2021 t/m 2025, alle maatregelen uit deze fase worden gerealiseerd. 

Hiervoor worden de volgende aanpassingen gerealiseerd:

  • Verbindingsweg: verkeerslichten aangepast en haltes aangepast of verplaatst
  • Rotonde Populierenlaan-Goudenregenlaan, de rotonde krijgt passerstroken en invoegstroken voor de bus
  • Rotonde Populierenlaan-Burgemeester de Zeeuwstraat, Burgemeester de Zeeuwstraat-Geerlaan, Vlietlaan-Vondellaan krijgen passeerstroken en invoegstroken voor de bus
  • Kruispunt Burgemeester de Zeeuwstraat-Lagendijk extra ‘linksaf’ stroken voor autoverkeer
  • R-net haltes, alle haltes worden aangepast met fietsenstalling. 

Het uiteindelijke doel ik meer mensen in de bus en minder mensen die de auto nemen. 

Het levert een tijdsbesparing op van 3 minuten in het meest gunstige geval!! 

Dit kost Ridderkerk dus ruim 2 miljoen euro en de ‘gemeenschap’ nog eens ruim 7 miljoen, het levert meer asfalt op en een iets luxere bus. Dit gaat echter ten koste van andere buslijnen of haltes.