Selecteer een pagina
Algemene beschouwingen BURGER OP 1   2024     ZINVOL INVESTEREN

Laatste nieuws

Hier het laatste nieuws

Verkiezingsprogramma

Hier staan wij voor

Onze kandidatenlijst

Neem contact met ons op

Zinvol investeren in je gemeente kan op veel manieren, BURGER OP 1 doet dat graag in mensen. Als je in je bewoners investeert krijg je dat met rendement terug. 

Dat investeren vraagt vertrouwen van beide partijen. Bij de wijkoverleggen is dit fout gelopen, de gemeente had het vertrouwen opgezegd. Gevolg: van de acht wijkoverleggen zijn er nu nog vier actief. Zij worstelen met doorgaan of niet want als je nauwelijks serieus genomen wordt in hetgeen waar je goed in bent, meedenken over je eigen omgeving en je kan daarover niet meer overleggen met de gemeente en als je niet meer wordt geïnformeerd door de gemeente wat is je rol dan nog. Als je als club gebiedsdeskundigen niet meer mag dan slechts advies geven terwijl andere gremia als enquête, online bijeenkomsten, klankbordgroepen en social-media mogen meebeslissen, wat kan je dan nog voor je wijk betekenen. Voor BURGER OP 1 nog steeds onvoorstelbaar dat de raad hiermee heeft ingestemd. De RIB die we recent hierover kregen verwijst naar een evaluatie één op één, waarom is het zo moeilijk met alle voorzitters tegelijk te praten zoals dit in het verleden ook is gedaan. Ook dat is vertrouwen. 

In Bolnes ontmoetten wij mensen die graag het maritiem verleden van Ridderkerk weer op de kaart willen zetten. Dit naar aanleiding van de aankomende sloop van de pier, ooit door scheepswerf Boele gebouwd en gebruikt als kraanbaan. Wij spraken hierover en wij ondersteunen dat idee ook graag. Daarom dienen wij mede de PvdA MOTIE BEHOUD MARITIEM HISTORISCHE ERFGOED in. Van Boele Bolnes en de andere scheepswerven die Bolnes en Slikkerveer op de kaart hebben gezet is weinig anders meer over een enkele oude loods, een haventje, de bolders die nog op de pier staan en het kunstwerk wat ooit een gevel van de ‘Cantine van Boele’s scheepswerf en machine fabriek’ sierde. Wij vragen in twee andere moties om DE BOLDERS terug te plaatsen bij de herinrichting van de kade Maasdonck en om het ORIGINELE KUNSTWERK daar ook een plek te geven. 

Van machinefabriek Smit Slikkerveer herbergt Loods U nu appartementen en is Loods Y6 gemeentemonument. Hoewel deze laatste rijks eigendom schijnt te zijn, vragen wij toch of het mogelijk is in deze loods een museum in te richten. Voormalig werknemers en anderen met kennis over deze bedrijfstak willen hierbij graag assisteren en hand en spandiensten verlenen. Wij dienen ook DE MOTIE ERFGOED COMMISSIE BEWONERS in. Deze past bij de nieuw op te stellen gecombineerde ‘erfgoed en cultuurnota’. Er zijn gelukkig mensen die zich graag inzetten om de geschiedenis van Ridderkerk levend te houden, maar dan wel binnen hun eigen kennisgebied. Je zou bijvoorbeeld een commissie of werkgroep Maritiem Erfgoed, Vlascultuur, Oude Centrum enz. kunnen toevoegen aan de erfgoed commissie. Hoe mooi is dat? Iets moois opzetten, met deskundig vrijwilligers wat van grote toegevoegde waarde is voor de gemeente. Zie wat men in de Oudheidskamer neerzet, grotendeels draaiend op vrijwilligers. Een nieuwe commissie of werkgroep zou wel gefaciliteerd moeten worden door de gemeente, maar zal goed in staat zijn zelf dingen te organiseren. Om dat faciliteren te ondersteunen dienen wij de MOTIE IN VLASMUSEUM IN DE MUSEUMSCHOOL  RIJSOORD en vragen een lokaal in de museumschool beschikbaar te stellen voor een Vlasmuseum. De Vlasbedrijvigheid in Rijsoord vorige eeuw, is ook nog nauwelijks zichtbaar en bekend, terwijl men daarmee ook pas ca. 1970 is gestopt. Er staan nog twee pakhuizen, waarvan in één ook appartementen zijn gebouwd, het gebouw van de Weegbrug en één roterij die rijksmonument is. Omdat de Vlasactiviteiten nauw verbonden waren met de Waal, eerst voor transport en later voor verwerking, lijkt ons een lokaal in de museumschool langs de Waal een mooie locatie. Omdat ook deze kennis lokaal is, pleiten wij dus voor aparte commissies of werkgroepen.

De mooiste straat van Ridderkerk is de Kerksingel. Het is ook de meest gefotografeerde straat van Ridderkerk, hij siert menige nota en beleidsstuk van de gemeente. Recent nog liet wethouder Stip zich hier fotograferen en vertelde ze dat dit één van haar favoriete plekjes is in Ridderkerk. Begrijpelijk, met de kerk (uit ca. 1500) in het midden op een eilandje met prachtige monumentale bomen, de oude school, de oude boerderijtjes en de oude woningen daar omheen. De panden zijn gebouwd in 1676, 1780 en 1781 tot de 19de eeuw. Dit straatje, deze singel,  ziet er zo prachtig en authentiek uit omdat de bewoners hier met hart en ziel aan werken en wonen. Zij nemen de zorgplicht voor rijksmonumenten met liefde serieus en investeren daar fors in en dat is te zien. Helaas lijkt het dat de nieuwbouw van de flat aan de Blaak, een Wooncompas project, grenzend aan hun achtertuin, ‘roet in het eten gooit’. Door ondeskundig omgaan met trillingen en de toetsingswaarde voor niet onderheide monumentale panden, zowel door Wooncompas als door de gemeente, is de laatste maanden forse schade ontstaan aan de monumentale woningen. Ondeskundig omdat in plannen, geaccordeerd door beide partijen, de toetsingswaarde voor trillingen staat vermeld en daarop door beiden niet gehandhaafd is. Dit ondanks vele verzoeken van bewoners die zelf, ter controle, ook trillingsmeters hebben laten plaatsen. Zo hebben zij al veel geld en tijd geïnvesteerd om het  slopen van de oude flat volgens de regels te laten verlopen. Regels die door Wooncompas en de gemeente zijn opgesteld /geaccordeerd zodat de monumenten geen schade zouden oplopen door de sloopwerkzaamheden, maar tevergeefs. Zij vinden tot nu toe geen/nauwelijks gehoor bij Wooncompas en de gemeente. Ook hebben zij al veel geïnvesteerd in behoud van hun eigen bomen, achter in de tuin en één boom van Wooncompas die tezamen een ‘buffer’ vormen tussen oud en nieuwbouw. Deze bomen hebben een beschermde status gekregen maar ook dit lijkt te vergeefs. Ook hier is bij overtredingen niet  gehandhaafd. 

Er start binnenkort een nieuwe fase, de bouw van de nieuwe flat. Ook daarover hebben bewoners, net als BURGER OP, grote zorgen. Komt de brandgang van de flat, grenzend aan hun tuinen echt een halve meter hoger dan de tuinen? Met welke hei-methode wordt straks de fundering gemaakt? Vergund is gebruik maken van boren met DPA palen (trillingvrij/trilling-arm) maar Wooncompas en de gemeente hebben in een later stadium een plan geaccordeerd waar gesproken wordt over pre-fab betonpalen. Waarom wordt in eerste instantie dan wel rekening gehouden met onze monumentale panden en wordt dat later weer losgelaten?

Hoe staat de gemeente tegenover hun zorgplicht voor rijksmonumenten? In de beantwoording op onze vragen hierover staat het volgende:  de initiatiefnemer heeft onder de omgevingswet een zorgplicht om te zorgen dat Rijksmonumenten niet beschadigd worden. De gemeente toetst of handhaaft op die zorgplicht bij de monumenten aan de Kerksingel’ . Dit laatste is tot op heden steeds niet of te laat gedaan. 

We gaan er wel van uit dat de gemeente bij ‘fase twee’, de bouw van de flat wél gaat handhaven op de toetsingswaarde voor trillingen voor deze panden. De waarde die ook door de rechter is bevestigd. Om dat beter te borgen dienen wij hiervoor de MOTIE BESCHERMENDE MAATREGELEN WONINGEN KERKSINGEL FASE BOUW BLAAK  in. 

Met het OV gaat het minder goed. Busdiensten vallen uit en lijnen worden geschrapt en gaan minder de wijken in. Het HOV met R-net bussen zouden hier verbetering in kunnen brengen door frequenter en op tijd te rijden, met luxere bussen. Hiermee hopen we meer mensen in de bus te krijgen. Echter de HOV aanpassingen fase 1, zoals nu in West gedacht zijn, voegen hieraan  nauwelijks iets toe. Alleen de verhoogde haltes met mooie wachtruimten, een digitaal dienstregelingenbord en ruimte om de fiets veilig te kunnen parkeren maken het aantrekkelijker. De in het plan opgenomen vrije busbanen en het vervangen van een rotonde bij de Seringestraat voor een voorrangskruising zullen tot gevaarlijker verkeerssituaties en harder rijden leiden en voegen niets toe aan een snelle, comfortabele busverbinding. Ook moet dit ten koste gaan van 23 volwassen bomen. Wij dienen hiervoor de MOTIE GEDEELTELIJK HERZIEN HOV WEST in om te kijken of deze infrastructurele ingrepen terug gedraaid kunnen worden. Dit zou ons en de MRDH ook veel geld besparen. Aansluitend daarbij dienen we het AMENDEMENT FIETSPAD POPULIERENLAAN in. Daarin vragen wij om de fietspaden langs de Populierenlaan niet eerder samen te voegen tot één twee-richtingen pad voordat dit ook op het viaduct gerealiseerd wordt. Ook dit om gevaarlijk verkeerssituaties met overstekende fietsers of fietsers die tegen de richting in fietsen op een smal pad, te voorkomen.

Goed dat nu duidelijkheid is gegeven wat in Ridderkerk de gebiedsontsluitingswegen zijn en dat deze 50 km wegen zijn zullen en blijven. Ook de hulpdiensten zullen hier blij mee zijn, zij mogen immers maar 30 km sneller, ook bij calamiteiten, dan de aangegeven maximale snelheid. Wat ons betreft mag de Oosterparkweg daar ook aan toegevoegd worden. Dit is immers, naast de Vlietlaan met rotondes, de tweede ontsluitingsweg voor de grote wijk Drievliet. 

De organisaties die vallen onder Stichting Beter voor Elkaar zoals de Kledingbank, de Fietsenbank en fietsschool, de Speelgoedbank, Kinderkans en de Voedselbank en Foodcompany zoeken al jaren naar een ander onderkomen. Jaren geleden werd gesproken over de oude school aan de Genestedstraat, daarna hebben enkelen even gebruik kunnen maken van de oude Huishoudschool maar ook die is al weer twee jaar dicht. Vorig jaar werd gesproken over het oude schoolgebouw aan de Randweg en dat het pand geschikt gemaakt zou worden voor deze organisaties. Ze hadden er dus al kunnen zitten. Nu kunnen we lezen dat  ‘beide mogelijke locaties’  met de stichting besproken zijn en dat daadwerkelijke verhuizing afhankelijk is van besluitvorming. Dus weer wachten. In de begroting worden de Randweg Slikkerveer in één alinea genoemd met de Museumschool in Rijsoord waar het gaat over herbestemming. Betekent dit dat beide locaties nu in beeld zijn voor huisvesting van boven genoemde maatschappelijke organisaties? 

Wat maakt dat dit nu weer uitgesteld is en er weer een andere locatie bekeken wordt? (REACTIE WETHOUDER)

Vorige maand is weer kapvergunning aangevraagd voor ca. 130 volwassen bomen. Ook de Essen in het Essenlaantje moeten blijkbaar gekapt worden dat komt hier nog bij. Dit is weer een stuk verlies in de strijd tegen hittestress en wateroverlast waar volwassen bomen een grote rol in kunnen vervullen. Kan dit anders bijvoorbeeld door beter en meer snoeien? Bij herplant komen immers ‘sprieten’ terug die er 10-tallen jaren over doen volwassen te worden. (REACTIE WETHOUDER) 

We kijken uit naar de eerste bomen die aangeplant worden, in Q4 2025, langs de A15 bij Oostendam. Ook BURGER OP 1 vraagt dit al jaren, dit  zal een heugelijk moment worden.

Goed dat de gemeente zich heeft aangesloten bij de campagne ‘geef criminaliteit geen ruimte’ die geënt is op misstanden op bedrijventerreinen. Dit geldt voor de bestaande bedrijventerreinen maar zeker ook voor het snel groeiende Cornelisland en Nieuw Reijerwaard. Wij hebben positieve verwachtingen van de wijk-BOA. Een mooie aanvulling op de taken van de wijkagent. We hopen wel dat zij iets kunnen betekenen tegen de vuurwerkoverlast dat nu al weer dagelijks plaatsvindt. Dit is iets wat met bewoners samen opgepakt kan worden maar dan moet men hun meldingen en informatie wel serieus nemen en er iets mee doen!

Wij dienen de motie TIJDELIJK ALTERNATIEF BEWAAKTE FIETSENSTALLING van LR mede in. Wij fietsen ook graag en veel en veilig stallen is belangrijk. De Politie adviseert 2x op slot zetten, ook vast aan een beugel. Sinds fietsen stallen in de Ridderhof 2 niet meer mag, staan veel fietsten daar buiten zonder dat daar een beugel is. Kunnen ze daar geplaatst worden? Dit dan ook graag vóór het gemeentehuis. Sinds de bibliotheek in de hal gevestigd is staan hier ook heel veel fietsen die ook niet 2x op slot te zetten zijn vanwege het ontbreken van een fietsbeugel.  (REACTIE WETHOUDER)

Wederom moeten wij constateren dat de gemeente weinig regie neemt/heeft in de relatie met Wooncompas, gezien de miscommunicatie over de woningen aan de Kerksingel, maar ook dat men nauwelijks regie neemt/heeft over de woningbouwlocaties waarvoor Ridderkerk al jaren lang plannen en een visie heeft. Inbreidingslocaties waar iedereen blij mee zal zijn zoals de locatie voormalige Beverbol en het PC Hooftpark. Recent heeft een projectontwikkelaar, die hier sinds ca. 2017 mee bezig is geweest, afgehaakt omdat Trelleborg zelf hun terrein wil herinrichten. Waarom wordt dit niet aan de gemeente over gedragen? Hoe lang moeten bewoners nog wachten op nieuwe woningen op het PC Hooftpark? Dit is een grote en prachtige locatie. Ondanks de plannen met dit gebied heeft recent de tandtechnieker zijn pand uitgebouwd. Dat doe je niet als je weet dat het in de nabije toekomst weer afgebroken wordt. Gemeente neem ook hier, net als bij de Beverbol, de regie en ga bouwen. 

(REACTIE WETHOUDER) 

Het is goed en fijn dat de raad in een vroeg stadium betrokken is bij de visie op Hoogbouw en bij de visie op Agrarische gronden.  Voor dat laatste willen we nogmaals graag meegeven dat we willen dat de boomgaard-boomgaard blijft! Ook hier geldt, net als bij burgerparticipatie,  laat degenen die het hardst en het meest roepen niet altijd hun zin krijgen … Deze boomgaard, is decennia lang een gezonde boomgaard geweest. Sinds 2018 staan er Walnotenbomen. Mits deze goed verzorgt worden (dus niét met tractoren over de wortels van de jong bomen rijden en niét een aantal keer per jaar met drijf-mest bemesten!) geven die na een paar jaar al vruchten en na 10 jaar kan je er echt van oogsten. Er is destijds bewust gekozen voor Walnoten, er is dus ook bewust gekozen om een aantal jaren te wachten alvorens te kunnen oogsten. De laatste jaren worden de bomen slecht verzorgt waardoor ze slecht gedijen en nu geeft de eigenaar aan dat het tot wel 30 jaar kan duren voordat geoogst kan worden en dat het dus beter zou zijn te rooien en er woningen te bouwen. Onzin dus. Laat de laatste groene postzegel in die hoek van Ridderkerk, aansluitend op het Wevershoevepark, groen. Vanaf de zijde Barendrecht, grenzend hieraan wordt alles ook al volgebouwd. 

Daarbij komt dat de verkeersafwikkeling hier al moeilijk genoeg wordt in de toekomst met ca. 280 ha. bedrijventerrein rondom de IJsselmondse Knoop en 3500 woningen in de plannen Stationstuinen Barendrecht. 

Voor ons staat leefkwaliteit voorop. Een goede leefkwaliteit maakt je gemeente aantrekkelijk om te wonen.  Bij leefkwaliteit hoort ook bereikbaarheid, schone lucht en weinig geluid. Dit staat al onder grote druk in onze gemeente. Wat BURGER OP 1 betreft moeten we keuzes maken, bouw op inbreidingslocaties en bouw niet nog meer in buitengebied. Kijk waar je iets meer in de hoogte kan bouwen en maak een afweging of dit nog kan gezien de  leefkwaliteit en bereikbaarheid . Dan kan de conclusie ook heel goed zijn dat we niet verder willen groeien, wat ons betreft. 

We waarderen de wijze waarop we tegenwoordig meegenomen worden in een voorstadium voor het opstellen van noties en beleidsstukken zodat we vooraf input kunnen geven. De keerzijde is wel dat we steeds meer vergaderingen en informatie bijeenkomsten krijgen en het raadswerk dus steeds meer tijd van ons vraagt, maar vast ook van de organisatie. 

Naar de medewerkers toe, dank voor jullie inzet zeker ook dit eerst jaar weer als zelfstandige organisatie. 

College, wijsheid in jullie besluitvorming.