Uithollen WMO taxi-vervoer Ridderkerk
In de commissievergadering van de gemeenteraad, donderdag 7 april jl., hebben twee mensen gebruik gemaakt van het inspreekrecht. Zij deden dit naar aanleiding van de aangekondigde aanpassingen voor WMO taxivervoer welke m.i.v. september 2020 zouden worden ingevoerd. Door een motie hierover gaat Ridderkerk hier nog even ‘coulant’ mee om. De nieuwe regels luiden: 24 uur van te voren melden dat u gebruik wilt maken van het WMO vervoer. Dit wás 1 uur. U moet dus bijna uw week inplannen voor wat betreft afspraken buiten de deur. Spontaan afspreken kan dan niet meer als u hiervan afhankelijk bent. U raakt dus weer een stukje regie kwijt over uw leven!
Ook gaat men de stiptheid van ophalen rekken. Dit is een kwartier voor of na de aangegeven tijd. Dit gaat van een doelstelling van 95% naar 90% haalbaar.
Dus de kans dat u tot een half uur met uw jas aan moet wachten op de taxi, wordt groter. Daardoor wordt het dus nog lastiger een vergadering, afspraak of etentje binnen een door u geplande tijd te bezoeken en/of af te ronden. Ik ken al uitspraken als …. ‘de taxi staat voor, over het laatste agendapunt moeten jullie me maar later bijpraten’ of ‘ de taxi staat voor, jullie moeten het nagerecht maar inpakken zodat ik dit thuis nog kan genieten’ . Dit gaat niet op voor de zogenaamde ‘spoed-ritten’. Vorige week schreef Arianne Ripmeester (PvdA) hierover een stuk in de Combinatie. Dit beleid staat haaks op ‘iedereen moet meedoen’.
We lezen regelmatig over grote plannen die de gemeente heeft met nieuwbouw voor scholen, HOV vervoer, Centrumplannen enz. Het zou toch mooi zijn als er ook een evenredig deel van ons gemeentebudget besteed gaat worden aan WMO vervoer in Ridderkerk. We hebben het manifest ondertekend voor een inclusieve samenleving! Daar staat de gehele raad achter, dan moet het toch mogelijk zijn deze bezuinigingen terug te draaien! Het lastige is echter dat dit in BAR verband (met Barendrecht en Albrandswaard dus) is overeengekomen. Dit moet dus ook in BAR verband terug gedraaid worden.
Bij de gemeente zijn hierover al klachten binnen gekomen. De kans is er dat oudere mensen die gebruik moeten maken van WMO vervoer, niet snel een officiële klacht in zullen dienen. Wij zijn daarom benieuwd naar uw reacties hierop en zouden het op prijs stellen als u dit aan ons of Arianne Ripmeester kenbaar zou willen maken. Dan nemen wij deze mee.
U kunt ons mailen of bellen.
BURGER OP 1, Stefan Coule: coule2406@gmail.com of 06 27542491